تعاریف و کلیات
ماده 1 : دستورالعمل رسیدگی به تخلفات اداری مشتمل بر مجموعه ضوابط و مقرراتی است که در مقام رسیدگی به تخلفات اداری کارمند و چگونگی رسیدگی و صدور رأی به کار گرفته میشود.
ماده 2 : تخلف اداری عبارتست از ارتکاب اعمال و رفتار خلاف شئون شغلی و اداری توسط مستخدم و عدم رعایت نظم و انضباط اداری که منحصر به موارد مذکور در قانون رسیدگی به تخلفات اداری میباشد و به دو دسته قصور و تقصیر تقسیم میشود :
الف ـ قصور عبارتست از کوتاهی غیرعمدی در انجام وظایف اداری محوله
ب ـ تقصیر عبارتست از نقض عمدی قوانین و مقررات مربوط
ماده 3 : وظایف اداری از لحاظ این دستورالعمل اموری است که مستخدم ملزم به انجام یا رعایت آنها به موجب قوانین و مقررات و دستورات و الزامات شغلی یا شرح وظایف میباشد.
ماده4 : در این، دستورالعمل قانون رسیدگی به تخلفات اداری «قانون»، آییننامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات اداری «آییننامه اجرایی» و هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری «هیأت» نامیده میشود.
ماده 5 : متهم، کارمندی است که ارتکاب یک یا چند تخلف اداری از جانب اشخاص حقیقی یا حقوقی به او نسبت داده شده و پرونده وی در هیأت مطرح و در جریان بررسی ورسیدگی باشد.
ماده 6 : متخلف، کارمندی است که پرونده وی به لحاظ ارتکاب یک یا چند تخلف در هیأت مورد رسیدگی قرار گرفته و تخلف یا تخلفات او توسط هیأت رسیدگیکننده احراز میگردد.
ماده 7 : شاکی، شخص حقیقی یا حقوقی است که ارتکاب تخلف یا تخلفاتی را به کارمند نسبت داده و موضوع را کتباً به هیأت یا دستگاه متبوع کارمند اعلام نموده باشد.
ماده 8 : دلیل، عبارت از امری است که متهم یا اعلامکننده اتهام برای دفاع از خود یا اثبات تخلف بطور کتبی به آن استناد مینماید.
ماده 9 : شاهد، شخص حقیقی است که اظهارات یا گواهی وی برای اثبات یا ردّ اتهام یا کمک در ردّ یا اثبات آن ضرورت داشته باشد.
ماده 10 : دفاعیه، عبارت است از دلایل و مدارکی که کارمند یا نماینده او در مقام دفاع از خود یا ردّ اتهام یا اتهامات انتسابی کتباً به هیأت رسیدگیکننده ارائه مینماید.